Planlagte aktiviteter forår 2017

Takket være tilskud fra Bispebjerg Lokaludvalg, Nordvest Fonden og København Kommunes musikudvalg tegner foråret 2017 meget spændende. I samarbejde med Socialpsykiatrisk Center og Kultur Nord er det planen at lave 3 udstillinger i kulturhuset på Tomsgårdsvej, hvor det primært er bydelens og centrets egne billedkunstnere vi ønsker at promovere, enten i form af solo eller gruppeudstillinger.

Salen på Tomsgårdsvej 35 er i samarbejde med Kultur Nord blevet genetableret som intimscene, velegnet til både koncerter, foredrag og som nu mødeaktiviteter og der opsættes flere galleriskinner i såvel sal som gangarealer.

Der bliver 3 udstillingsperioder:

• 18. januar – 28. februar

• 8. marts – 30. april

• 3. maj – 30. juni

Udover ferniseringsdatoen vil alle 3 udstillinger være åben i udstillingsperioden i Café Vigørs åbningstid: ma. - fre. kl. 10 – 17.

I første udstillingsperiode er temaet blomster, planter, by- og landskabsbilleder. Focus på de oplevelser, naturen giver os. Hvad betyder natur og miljø for det motiv, man vælger som billedkunstner. Udstillerne kommer fra Kulturnets lørdagsmalere:

Til ferniseringen 18. januar kl. 14 får vi et genhør med bluesmusikeren Leif Løding Willumsen.

Leif er jo flyttet fra Bispebjerg til et lille hus langt ude i de svenske skove. ”Her kan jeg øve og spille så højt jeg vil – her kan jeg komponere, blive inspireret af naturen omkring mig, her kan jeg ånde”, fortæller Leif.

25. januar kl. 14 vises den prisbelønnede dokumentarfilm I Morgen.

De to instruktører, skuespiller og filminstruktør Mélanie Laurant og journalisten Cyril Dion sætter gang i en bevægelse for at gøre verden til et bedre sted for deres børn. I Morgen tager os med jorden rundt og viser, hvad der bliver gjort for at forhindre global opvarmning – fortalt med stort overskud og begejstring.

Efter filmen er der paneldebat med oplæg fra Omstilling Danmark og Jørgen Martinus fra Grøn Hverdag og Tom Jørgensen fra Agendaforening Nordvest.

Pris kr. 30.- incl. Kaffe/te m. kage fra Café Vigør.

BO SCHIØLER og hans Skavanker

22. februar kl. 14.00 i salen på Tomsgårdsvej

I samarbejde med Kultur Nord og Danske Seniorer har vi søgt Nordvest Fonden om støtte til en oplevelsesrig eftermiddag for pensionister i Københavns Nordvest og Bispebjerg bydel med Bo Schiøler og hans skavanker, som han kalder sine musikere på en ny CD.

Takket være tilskud fra Nordvest Fonden havde vi en kanon succes sidste gang Bo Schiøler og hans band gav koncert i Kulturhuset på Bispebjerg. Vi er mange gange blevet spurgt om der var chancer for, at Rå Guld kunne komme igen. Bo Schiøler & hans skavanker underholder med en akustisk koncert med sange fra deres nye anmelder-roste album:

”Gårdsanger Optur” , der stiller skarpt på livet udenfor arbejdslivet.

Pris kr. 30.- incl. Kaffe/te m. kage fra Café Vigør.

Tilmelding Kulturnet: sms 22138710 eller mail: foreningen.kulturnet@gmail.com

8. marts kl. 16.00: Fernisering på ny udstilling.

Udstillingens tema er kvindesyn. De gamle irske druider havde dyb respekt for kvinden og de skabte en måneastrologi, som var baseret på 13 x 28 dage + en navnløs dag, svarende til kvindens månedlige cyklus. Til hver af de 13 perioder hørte et bestemt træ. Hvert træ har en træånd, siger druiderne. Træets ånd præger det menneske, som fødes i dets periode og det er beskrivelsen af de 13 træer i maleri såvel som i ord, der danner grundstammen i udstillingen.

Med et tema som kvindesyn er det oplagt at invitere billedkunstneren Alice Warlo til at vise sine utroligt smukke syede kvindeportrætter. Café Vigør serverer kaffe og kage i pausen.

Til ferniseringen er der irsk folkemusik med musikgruppen Chandeliers.

Chandeliers har eksisteret siden 2007 og er i dag samlet af semi-professionelle musikere, som alle brænder for deres virke i orkesteret og først og sidst den irske folkemusik.

Alle musikere har hver især mange år på bagen i forskellige bandsammenhænge og har stor erfaring med livemusik. Det er musikere, som forstår at læse publikum og få dem til at føle, at de er en del af showet.

Pris kr. 30.- Tilmelding Kulturnet: sms 22138710 eller mail: foreningen.kulturnet@gmail.com

Lørdag d. 18.marts kl. 10.30 – 13.30:

Workshop i papirkunst v/ Mette Binderup.

Sted: Karens Hus, Bispebjerg Bakke 8.

Socialpsykiatrisk center og Kulturnets idé med udstillinger på Tomsgårdsvej er at promovere bydelens billedkunstnere, såvel centrets malergruppe, Kultur 2400, Lørdagsmalerne i Karens Hus, Ignatius Billedskole m. flere. Men vi vil også godt provokere dem lidt, så her får de et tilbud om at erstatte penslen med en saks. Her er Mettes oplæg:

”Hvis man som deltager har lyst til at prøve at klippe ”ud af det blå” uden at tegne først, så kom og vær med, når vi klipper træer, blomster, fugle og fisk – og måske endda et eventyr! Vi starter med et par bundne opgave og lidt snak om forenkling af motiver, proportioner og genkendelighed. Derefter er der mulighed for at klippe efter billedforlæg eller bare ud fra fantasien. De færdige klip lamineres, så de kan holde til at blive hængt op.”

Max antal deltagere: 18. Medbring selv madpakke til pausen.

Pris for materialer og kaffe /te: kr. 50.- Tilmelding: Kulturnet: sms 22138710 eller mail: foreningen.kulturnet@gmail.comMedlemmer af Kulturnet: 20% rabat.

21. marts kl. 14

Alice’s Café.

Alice Warlo vil fortælle om, hvad der inspirerede hende til at kreere sine kvindeportrætter på symaskinen. Kom og hør hendes helt unikke teknik, som hun har udviklet igennem 40 år.

Pris kr. 30.- incl. Kaffe/te m. kage.

Tilmelding Kulturnet: sms 22138710 eller mail: foreningen.kulturnet@gmail.com

Onsdag d. 5te april kl. 14:

De vise træer – et causeri om keltisk filosofi og tankegang. v/ storyteller Jette Varn.

Tilhørerne får et indblik i et før kristent samfund, hvor der herskede en dyb omsorg for den jord, vi bebor, hvor mænds og kvinders retstilling var jævnbyrdig, baseret på gensidig respekt, og musik og storytelling var i højsædet. Vi hører om de 13 vise træer, og hvad de hver især betyder for dannelsen af din personlighed, du som tilhører vil møde i denne måneastrologi.

Månen opfattes jo også som yin – det kvindelige, og som kvinde er Jette blevet inspireret af at betragte astrologien ud fra månens indflydelse. Man kan måske kalde det et studie i vort ”skyggejeg”, i vort ubevidste jeg, og det er denne fascination, denne inspiration, hun gerne vil dele i såvel sit billedsprog som i ord.

Café Vigør serverer kaffe og kage i pausen.

Pris kr. 30.- incl. Kaffe/te

Tilmelding Kulturnet: sms 22138710 eller mail: foreningen.kulturnet@gmail.com

Fredag d, 21. april kl. 18.30:

Gæstespil fra vores bosniske venskabsby, Gradiska:

Vi får besøg af et bosnisk ungdomsorkester, som spiller Balkan musik. Det får I mere at høre om i næste nyhedsbrev.

3.die udstillingsperiode 3. maj – 30te juni

Focus på vore lokale billedkunstneres alsidighed.

Kultur 2400 inviteres til at stå for denne udstilling, men det skriver vi mere om i næste nummer af bydelsavisen.

OBS! Kulturnets gruppemedlem og samarbejdspartner 2020 Visions arrangerer 3 festdage for maleriet 12 – 14 maj i Metronomen på Frederiksberg.

Har du lyst til at udstille dine billeder i format 20 x 20 cm. Så se mere på hjemmesiden: www.2020visions.dk hvor du kan læse om kriterier for at udstille samt tilmelde dig som kunstner.

Email: foreningen.kulturnet@gmail.com

www.foreningen-kulturnet.dk