Nyhedsbrev september 2014

Efter inspirerende malerworkshop i juli og masser af gæster til høstfesten i august er vi nu klar til at tage fat på efterårssæsonen.

I vil kunne finde os dels på Sankt Joseph Aktivitetscenter på Nørrebro, dels i Karens Hus.

Karens Hus samarbejder vi med husets øvrige brugere, ikke mindst Agendaforeningen og Grøn Hverdag.

Kulturnatten 10. oktober kl. 18 og 20.

Sted: Sankt Joseph Aktivitetscenter, Griffenfeldsgade 44. (Linie 3a og 66)

Entré: Kulturpas.

I samarbejde med Aktivitetscentret og Danske Seniorer byder vi velkommen til en spændende kulturnats oplevelse samt workshops, foredrag og visevers hus i efterårsferien.

På selve kulturnatten lukkes publikum ind i hold kl. 18.00 og 20.00. I den fakkelbelyste gårdhave skænkes et gratis krus porre/kartoffelsuppe, sponsoreret af Restaurant Allehånde og til akkompagnement af madrigalmusik er der storytelling om Sankt Josephs historie – og ikke mindst om den kamp de katolske Sankt Joseph søstre stod igennem for at starte hospitalet under barske økonomiske vilkår.

Herefter ledes publikum ind i Klærkesalen, vel nok en af Københavns smukkeste sale. Her giver 23 billedkunstnere hver deres bud på, hvad der – i lighed med Sankt Joseph søstrene – får dem til at give udtryk for det, de står for og tror på.        Kunst i Klærkesalen.

Efter ca. 1½ time kommer der et irsk orkester og med fakler som guide, bliver publikum inviteret hen i Griffenfeldsgade 58, hvor Danske Seniorer bor. Her er salen indrettet til en irsk pub, hvor publikum kan købe sig et krus øl, lytte til god irsk musik og synge med på de kendte strofer.

I efterårsferien vil udstillingen i Klærkesalen være åben fra

mandag d. 13. - fredag d. 17. kl. 11 – 16.

I tidsrummet 13 – 15 sørger vi ugen igennem for en spændende aktivitet. Husk tilmelding se andetsteds i programmet.

Mandag kl. 13.30 – 15.00:

Papirklipworkshop

Instruktør: Mette Binderup

Hvis du har lyst til at prøve at klippe ”ud af det blå” uden at tegne først, så kom og vær med, når vi klipper træer, blomster, fugle og fisk – og måske endda et eventyr!

Vi starter med et par bundne opgaver og lidt snak om forenkling af motiver, proportioner og genkendelighed. Derefter er der mulighed for at klippe efter billedforlæg eller bare ud fra fantasien. De færdige klip lamineres, så de kan holde til at blive hængt op.

Man kan godt være med, selvom man aldrig har prøvet at lave papirklip før – men det kræver lidt tålmodighed, og man skal kunne bruge en saks uden hjælp for at være ”stor nok” til at deltage.

Praktisk information:

• Aldersgrænse: 8-99 år

• Pris: 30 kr. pr. person (omfatter en saks, papir og lamineringslommer)

• Max antal deltagere: 20

Tirsdag kl. 13.00 – ca. 15.00

Causeri om keltisk astrologi

v/ Jette Varn.

Mød dit træ – og kend dig selv lidt bedre

De fleste kender mere eller mindre til den traditionelle astrologi, hvor solen er i centrum; men vidste du, at de keltiske druider udviklede en måneastrologi som var baseret på 13 x 28 dage + en navnløs dag, svarende til kvindens menses. Druiderne mente, at hvert træ har en træånd, også kaldet en dryade. Vores trætegn, det tegn vi hører til, alt efter, hvornår vi er født, styrer vores spiritualitet, vort ubevidste sind, vores yin – eller kvindelige energi. I traditionel astrologi svarer det til månens indflydelse, men netop fordi den keltiske månekalender sætter fokus på månen fik jeg som kvinde lyst til at studere de gamle kelteres visdom. Det har jeg skrevet en bog om – og jeg har malet de 13 træer, som du kan se på udstillingen – og det er om træer og keltisk tankegang, jeg vil fortælle om i mit foredrag.

Alder: Voksne.

Pris: kr. 30.- inkl. kaffe/te med brød i pausen.

Onsdag kl. 13.00 – 15.00

Dukketeater workshop

v/ Grete Henrichsen og Annette Espensen

Sankt Joseph Aktivitetscenter har sit eget dukketeater, hvor de fine gamle traditioner med

figurer klippet ud i pap og klassiske dekorationer fra Familie Journalen og andre steder

danner rammen om forestillinger.

Oplev dukketeatrets fascinerende verden, leg med din fantasi og få hjælp til selv at lave et lille teater, som du får med hjem.

Alder: Børn ifølge med en voksen fra 5 år.

Tilmeld dig og dit barn direkte til: Grete Henrichsen: 26 83 86 62 eller på en af nedenstående hjemmesider.

Torsdag kl. 13.00 – 15.00

Dans i Nordvest

Gæsteoptræden med de unge dansere fra Dansekapellet på Bispebjerg.

Først viser de uddrag af deres jubilæumsforestilling med blandt andre Young Stars

og bagefter er der workshop i hip hop breakdance med de dygtige instruktører fra NordVest.

Kom og vær med i dansespilopper og drengestreger!

Alder: 5 – 10½.

Deltagelse: gratis. Voksne kan købe en kop kaffe eller te.

Fredag kl. 13 – 15

Vise Vers Hus i Klærkesalen.

Lonni og René spiller og synger viser.

De er kendt fra Visevershuset i Tivoli og har spillet på Bakken og mange andre steder.

Susse er på det seneste kommet med på el-bas, og som trio er de fast inventar i Visens Venner. Der bliver både noget godt at lytte til, men de spiller også op til fællessang.

Pris kr. 30,- incl. Kaffe/te m. brød.

TILMELDING til arrangementerne i efterårsferien:

www.aktivitetscentret.dk eller

www.danske-seniorer.dk eller

www.foreningen-kulturnet.dk

Snapsetræf med smörgås bord og svensk musik

Karens Hus. 30te oktobe.30

Takket være tilskud fra Lokaludvalget stiller ”Utterslev Byorkester” igen i år op med svensk traditionel musik, Bellmann og meget mere, noget at lytte til, noget at synge med på.

Vi arrangerer buffet med krebsesalat, lune deller med kartoffelsalat, ost, grovbrød og kaffe.

Fra Grøn Hverdags krydderurte vandring 13. september brygges snapse til større eller mindre smagsprøver. Øl og vand vil kunne købes, men snapseleverandørernes udgifter lægges ind i entréprisen, som derfor er lettere forhøjet: Kr. 55,00 p.p.

Julestue i Karens Hus

Lørdag d. 29. november kl. 13 – ca. 17.

Kom med børn eller børnebørn eller kom alene – og hyg dig i godt samvær, hvor vi laver juledekorationer af naturmaterialer, lytter til en julehistorie og nyder et godt kaffebord med julens småkager og knas. Pris: kr. 35,00 p.p.

Email: foreningen.kulturnet@gmail.com

www.foreningen-kulturnet.dk